Jangan Cabut Uban!!



salam . .korang pernah tak cabut uban ayah,mak,atuk,nenek atau abang korang?mesti lepas cabut uban tu korang mintak upah kan. .sehelai 10sen. .haha. .actually aku yang selalu buat camtu. .tapi murah sket sehelai 5sen jew. .hihi.Tapi korang nak taw tak sebenarnya kita tak digalakkan mencabut uban,tak kira la uban orang lain ke uban sendiri ke,cuba korang fikir takkan ALLAH saje-saje nak bagi kita ade uban kan.Sebab pertama itu menunjukkan kita dah tua,tapi ada sebab lain yang orang jarang ambik port . .

sabda Nabi SAW "janganlah mencabut uban kerana uban adalah cahaya pada hari kiamat nanti.Siapa saja yang beruban dalam islam walaupun sehelai,maka dengan uban itu akan dicatat baginya satu kebaikan.Dengan uban itu akan dihapuskan satu
kesalahan,juga dengannya akan ditinggikan satu darjat."(HR Ibnu Hibban dalam shahihnya,Syaikh Syu'aib Al Arnauth mengatakan bahawa sanad hadith ini Hassan)


so korang kalau ayah,mak,atuk,nenek dan abang korang suruh cabut uban korang jangan buat yew,korang bagi tazkirah sket . .hehe. .harap dapat tambah pengetahuan korang dengan entry nie. . :)

 
COPYRIGHT ALL RIGHT RESERVE | AHMATDAUGHTER| 2012